De overgang doet veel met een vrouw, zowel op mentale vlak als lichamelijk. Je komt in een andere fase van je leven en je wordt langzaam een rijpe en wijze vrouw. Veel vrouwen hebben hier echter moeite mee. Ze voelen zich vaak niet meer jong en aantrekkelijk en hebben het lichamelijk ook zwaar. Onverwachte lichamelijke veranderingen steken opeens de kop op, zoals verlaagde metabolisme, stemmingswisselingen, lage libido, slaapproblemen en aankomen in gewicht. In dit stuk lees je hoe de overgang je gewicht beïnvloedt en hoe je toch kunt afvallen ondanks de hormonale schommelingen tijdens deze periode in je leven. De juiste voeding toegespitst op jouw lichaam en stofwisseling is hierbij van essentieel belang.

Wat is de overgang precies?

De overgang is de periode wat vooraf gaat voordat je in de menopauze komt. De menopauze kan je pas achter bepalen wanneer je een jaar lang niet gemenstrueerd hebt. De periode van de overgang kan enkele maanden tot een aantal jaren duren en wordt ook wel de perimenopauze genoemd. Per vrouw is het verschillend hoe lang de overgang duurt en welke klachten er optreden.

Je zou dus denken dat je lichaam in de periode vanaf de pubertijd tot de menopauze stabiel en hormonaal in balans moet zijn, om dan vervolgens tijdens de menopauze hormonale veranderingen mee te maken met de daarbij behorende klachten. De werkelijkheid is echter dat hormonale schommelingen al beginnen ergens vanaf de leeftijd van 35 tot 50 jaar. En dit is juist de periode waar je de meeste (negatieve) effecten gaat merken zowel op lichamelijk als mentaal vlak. De overgang kan dus al beginnen op een jongere leeftijd.

In de overgang vinden er veel hormonale veranderingen plaats in je lichaam. De oorzaak van al deze veranderingen heeft te maken met de eierstokken. Gedurende al die jaren zijn de eierstokken verantwoordelijk geweest voor de productie van vrouwelijke hormonen (oestrogenen en progesteron) en die hormonen sturen allerlei belangrijke processen in het lichaam aan: de eisprong bijvoorbeeld, of de maandelijkse menstruatie, maar ook de opbouw van botweefsel of het functioneren van het temperatuurcentrum, en nog veel meer. Daarnaast zijn de eierstokken ook verantwoordelijk voor de productie van een derde hormoon, namelijk testosteron. Dit hormoon speelt een rol bij het libido (zin in seks) en de stemming/gemoedstoestand. Ook andere hormonen verminderen in hun werking, bijvoorbeeld je schildklierhormonen en bijnierhormonen (insuline, cortisol). En daarbij wordt je hersenen ook nog eens minder gevoelig voor deze hormonen. Dit alles samen geeft je lichaam de overgangsklachten.

De meest voorkomende symptomen in de perimenopauze/overgang zijn:

  • Stemmingswisselingen en emotionele instabiliteit
  • Gewichtstoename zonder dat je verandert bent van eetpatroon
  • Chronisch last van lage energieniveau
  • Slaapproblemen die opeens de kop opsteken
  • Niet lekker in je vel zitten en geen zin meer in sociale activiteiten
  • Lage libido
  • Nachtelijke zweetaanvallen

Waarom verandert je gewicht tijdens de overgang?

Tijdens de overgang ga je steeds minder oestrogenen aanmaken, waardoor je stofwisseling ook gaat veranderen. Een vertraagde stofwisseling betekent dat je calorie verbranding trager wordt. Het is eigenlijk een overlevingsmechanisme van het lichaam, want die extra vet wat je lichaam gaat opslaan heeft een functie. In vetweefsel wordt namelijk ook oestrogenen aangemaakt, net als in de eierstokken. En aangezien de productie van oestrogenen in de eierstokken flink afneemt tijdens en na de overgang, heeft je lichaam toch oestrogenen nodig voor en mooie huid, sterke botten, je libido, stemming en nog veel meer.

Vroeger waren vrouwen mager en dan was het ook belangrijk dat oudere vrouwen een laagje vet kregen ter bescherming. Maar de meesten van ons hebben tegenwoordig al een aardig laagje vet en in de overgang wordt dit alleen maar meer, waardoor je dus al gauw veel aankomt ten nadele van je gezondheid. Verder zorgt lagere oestrogeenspiegels ook voor meer hongergevoel en een lager verzadigingsgevoel. Je kunt je dus voorstellen dat een combinatie van een vertraagde stofwisseling, meer hongergevoel en een lage verzadigingsgevoel niet de ideale situatie is om een gezond gewicht te behouden.

Er zijn nog meer factoren waardoor je in de overgang sneller aankomt. In de overgang verlies je ook meer spiermassa wanneer je ouder wordt en spiermassa heb je juist nodig om vet te verbranden. Verder heb je als vrouw nu eenmaal ook zoveel verantwoordelijkheden en moet je in staat zijn om tien dingen tegelijk te doen, waardoor je dus ook meer stress ervaart. En stress betekent extra aanmaak van het hormoon cortisol. Dit hormoon dient er eigenlijk voor om je te ‘redden’ uit levensbedreigende situaties. Cortisol maakt je lichaam alert voor gevaarlijke situaties en zorgt er indirect voor dat je lichaam stopt met het verbranden van je voeding. Vet verbranding heeft namelijk geen prioriteit als je in een ‘levensbedreigende’ situatie verkeert.

En dan hebben we tot slot nog de schildklier die ervoor kan zorgen dat je tijdens de overgang steeds meer aankomt. De schildklier is onder andere verantwoordelijk voor je stofwisseling. Vaak zie je bij vrouwen met hormonale schommelingen dat de schildklier ook vertraagd werkt. Een traag werkende schildklier is niet gunstig als het gaat om vetverbranding. Vooral wanneer het schildklierhormoon T4 minder goed omgezet wordt naar de actieve hormoon T3 (dit gebeurt vaak als je progesteron daalt tijdens de overgang en bij hormonale problemen) zie je vaak dat dit veel klachten geeft waaronder snel aankomen in gewicht.

Tijdens de overgang heb je als vrouw te maken met hormoonschommelingen waardoor je makkelijker gaat aankomen en moeilijker gewicht kwijt kunt. Met het Metabolic Balance voedingsprogramma van Women’s Health Coach wordt je hormoonhuishouding en stofwisseling weer in balans gebracht. De focus van dit programma ligt vooral op het stimuleren van de aanmaak van groeihormoon, het reguleren van insuline en de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron. Dit programma wordt opgesteld aan de hand van een uitgebreid bloedonderzoek en je medische gezondheidsgegevens. Het is een volledig op maat gemaakt voedingsplan die rekening houdt met de behoeften van je lichaam, je wensen en doelstellingen. Bovendien wordt dit programma (grotendeels) vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekering. Voor meer informatie hierover kun je een vrijblijvend intake consult aanvragen.

Gratis Consult

Dit kun je zelf doen om afvallen tijdens de overgang te stimuleren en een gezond gewicht te behouden:

Eet zoveel mogelijk natuurlijke (groene) voeding. Ons lichaam werkt het beste op natuurlijke en onbewerkte voeding, zoals de natuur het bedoeld heeft. Het valt echter in de praktijk niet mee om volledig onbewerkt, natuurlijk en gezonde voedingsmiddelen te eten. De verleidingen zijn overal te groot. Maar om je hormonen in balans te krijgen, is dit toch wel het eerste stap die je kunt zetten. Begin met het in huis halen van zoveel mogelijk variaties aan groenten en fruit. Vooral de groene groenten doen veel positiefs als het om hormoonbalans gaat.

Verhoog je groeihormoon productie. Groeihormoon heeft vele positieve functies in het lichaam van de vrouw waaronder het stimuleren van het lichaam om energie te halen uit de vetreserves. Groeihormoon wordt in de hersenen aangemaakt, met name tijdens de slaap. Een goede nachtrust en voldoende slapen is dan ook belangrijk voor de aanmaak van groeihormoon. Vrouwen hebben over het algemeen meer slaap nodig dan mannen. Suikers vermijden is ook een belangrijke punt om groeihormoon te stimuleren. Teveel eten van suikers zorgt voor een constante verhoging van het hormoon insuline. Dit zorgt ervoor dat de groeihormoon productie op een lage pitje komt te staan.

Drink heel veel zuiver water. Een optimale vochthuishouding zorgt ervoor dat alle herstelprocessen in je lichaam zo goed mogelijk verlopen. Ook het afvoeren van afvalstoffen wordt gestimuleerd door veel water drinken. Drink het liefst zuiver vitaal water. En vermijd alle andere dranken die je vochthuishouding juist uit balans gooien. De huidige kraanwater is helaas niet meer schoon en zuiver genoeg om onze cellen te herstellen. Er zijn op de markt genoeg betaalbare opties om toch zuiver water binnen te krijgen.

Zorg voor voldoende ontspanning. De beste remedie tegen stress is om er iets tegenover te zetten: ontspanning. We hebben al aangegeven dat cortisol de vetverbranding stop zet. Maar het hormoon cortisol doet zoveel meer met je lichaam. Het is een grote verstoorder van je hormoonhuishouding en een grote sloper voor je lichaam. Vooral bij langdurige en teveel aanmaak van cortisol zie je dat het op alle vlakken in het lichaam zijn nadelige effecten laat zien, zoals je haren, nagels, huis en spieren die allemaal opgebouwd zijn uit eiwitten. En cortisol heeft nou net eiwitten nodig als grondstof. Ontspanning is voor iedereen verschillend. Zoek en vind een gezonde vorm van ontspanning waardoor je echt kan voelen dat de stress uit je lichaam trekt. Maak dagelijks ruimte in je leven voor ontspanning. Je lichaam heeft dit hard nodig!

Vermijd bepaalde voedingsmiddelen. Denk hierbij vooral aan koffie, alcohol, zwarte thee, scherpe specerijen, frisdranken, rood vlees, bewerkte voedingsmiddelen, chemische E-nummers, suikers, snelle koolhydraten en alle onnatuurlijke smaak-, geur- en kleurstoffen. Vermijd ook hormoon verstorende stoffen als plastic, onnatuurlijke verzorgingsproducten en make-up. Ook voeding in blik heeft hormoon verstorende effecten in je lichaam.

Pin It on Pinterest

Share This